למה מבוי סתום בחיים זו מתנה?

"העץ והנפש"  – כלי ייחודי ל"מבוי סתום" בחיים.

מאמר מערכת .   

מימוש עצמי, זוגיות, חינוך ילדים, עבודת ה'… כל אחד מתמודד בחייו עם אתגרים רבים .

יש הרבה שיטות ודרכים, קורסים וסדנאות, זרמים וקבוצות. כל אחד מושך למקום אחר ומוכיח את צדקתו.

אבל מה השיטה שלי?

"אתה צריך יותר שחרור ופתיחות, אתה צריך יותר איפוק ורצינות, לך עם הלב, לך עם המחשבה, תקשיב רק לעצמך, תקשיב לאלו שיודעים, רד לעולמו של הילד, תן לילד לעלות אליך, תן מקום לרגשות הקשים, תתעלם העשייה תרפה…"

וואו , מי אני? איפה אני בכל הסיפור הזה?

אתה כולם!!!

דמיינו לעצמכם שאתם מסתובבים ביער ענק, מתבוננים להנאתכם בכל עץ ועץ, בכל גזע וגזע עד שלפתע משהו אומר לכם שהכול פה זה בכלל ענפים של עץ אחד, כל העצים צומחים ממערכת שורשים אחת שלמה…

בטבע תופעה זו קיימת בעולם במקומות שונים ( עצי Aspen & Pando, ראה תמונת המאמר ) בנפש תופעה זו קיימת אצל כולנו!!

כפי שתיארנו במאמר הקודם, בנפש יש הרבה שחקנים וצדדים, כל צד מייצג חלק אחר. הבעיה שכל שחקן נהפך לבמאי וכל ענף נהפך לעץ בודד ועצמאי…

כל שיטה וזרם נאחזים בחלקים וצדדים שונים של הנפש והמציאות, כל אחד מאיתנו אוחז בנקודות אליהם הוא נמשך יותר. כל אדם בנוי מנפש ייחודית המכילה בצורה שונה את כל הצדדים, הבעיות מתחילות כאשר מסיבות חיצוניות לנו זום מצלמת המודעות והקליטה שלנו לוקחת תמונות רק מצדדים מסוימים ומתעלמת מהשאר.

בדברים הבאים ניגע בקצרה במפתח להעמקה בנפש פנימה, ונחשוף כיצד באמצעות הכלי הראשוני ב"דמיון נובע" ניתן לגלות את אותו במאי, לרדת פנימה ולגלות שכולם גילויים בעצם של עץ אחד, באים ממערכת שורשים אחת שלמה.

אבל לפני הכל – מה בכלל אכפת לי? למה שארצה לגלות את זה?
כי אם לא, אני פשוט לא אני!! 
החלטתי לוותר, אני כלוא בחלק אחד בתוכי, מפסיד את כל היתרונות של השאר. אין ביכולתי לנוע ולבחור בין חלקים בתוכי, להחשף לאיזון ולשלמות אישית פנימית שלי.

כאשר אני חוזר לעצמי אזי הלחישה הפנימית של "תחליט!!! או שאתה כזה או שאתה כזה" , תפסיק להישמע. עברתי ממקום שהמציאות בחרה לי "תפקיד והגדרה" למקום של במאות ושליטה..

החוויה שחוזרת שוב ושוב בקורסי "דמיון נובע" תשע"ז הוגדרה יפה לאחרונה בקבוצה על ידי מולי גרוסמן (פסיכותרפיסט, ד"ר לפסיכולוגיה)
"שיטה מאד עמוקה היורדת עד שורשי הנפש ומביאה מזור מתוך האדם עצמו ולא מחוצה לו".

איך מעמיקים? איך נכנסים פנימה ולמה זה מרפא?

לאחר שאנו מגלים וחושפים את הצדדים השונים בנפש, אנו נתקלים בסתירה והתנגדות. בדר"כ אנו רצים לפתרון חיצוני/ לפשרה / לאיזון כפוי/ לברירת מחדל / לצד המוכר והבטוח ועוד ועוד..

בדמיון נובע, שלב זה נקרא "מבוי סתום".

מבוי סתום, הוא מתנה!

בזכותו אנו מתקרבים לגילוי של אותו מקום בנפש שממנו יצאו שני ענפים אלו. שורש זה מחזיק בתוכו את אוצרותינו הפנימיים, המזור והרפואה לנפש באים מהחזרה אליו, בו טמון הכוח והחוכמה לחזור להיות מי שאנו, שולטים בנפש ולא נשלטים.

כאשר אנו ב"מבוי סתום" אנו נצבים מול הבחירה האם להקשיב לאותם "שכלים חיצוניים" לי שקיבעו אותי להזדהות רק עם ענפים ושחקנים מסוימים בתוכי או האם אנו עומדים לפני הזדמנות להיכנס לנפש יותר עמוק ולגלות את הבמאי, את השורש הפנימי יותר, להיחשף למרחב ענק של פנים וגוונים בתוכנו.

עבודה נכונה בדמיון מאפשרת לנו להיכנס פנימה ולהקשיב למתחולל בנפש, להשיל מעלינו לרגע את שליטתו של "שכל העולם" – אותו שכל חיצוני האחראי להבאת אותם הגדרות החיצוניות לנו.

באמצעות כלים מקצועיים לעבודה בדמיון, אנו נבחר להיכנס פנימה ולהקשיב לאותו חלק שורשי בנפש לרוב דרך הרגש או המחשבה הצפים ביחס לשני צדדים השונים והסותרים.

נבאר כעת בקצרה, בעז"ה במאמרים הבאים נרחיב באפשרויות השונות.

העבודה עם הרגש תוביל אותנו למפגש נפשי עם ביטוי ראשוני לאותו רצון פנימי הבא מהשורש.

העבודה עם המחשבה תוביל אותנו למפגש פנימי עם אותו חלק בנפש שהשתלט על התמונה ואפשר מקום ואחיזה לאותם הגדרות חיצונית לנו שאינם מאפשרות לרצון הפנימי ביחס לשני צדדים אלו להתגלות, מחשבה זו אחראית לחוסר אימון שהענפים אלו באים מעץ ושורש אחד או לחוסר אימון בעצמי שאני מסוגל לגלות זאת.

למתקדמים – קיימת אפשרות נוספת במבוי סתום, הנקראת "מרכיבי מקום" – אלו חלקים שונים בנפש המבוססים בעיקר על ארבע יסודות וילד פנימי, חלקים אלו צפים במהלך תהליך עבודה בדמיון נובע. לרוב מטרת שימוש בחלקים אלו היא הוספת מרכיב שונה מהנפש לאותו מפגש בין צדדי הנפש הסותרים, הוספת מרכיב זה מאפשרת לשורש ולרצון הפנימי להתגלות וליצור חיבור והפרייה בין הצדדים הסותרים.

כך שוב ושוב, אנו נכנסים פנימה, כמו זרם חיים בענף קטן המגלה לאט לאט שהוא מחובר לעוד ענפים, לגזע, לשורש, לאדמה ולעוד הרבה עצים… כל פעם מתקדם ומעמיק בשלב נוסף…

מגיעים כל אחד בקצב שלו מצמרת ענפים, שבתחילה חשבו שכל אחד הוא "הבמאי" הבלעדי, מגיעים אל עוד חיבור, לעוד בירור של תפיסה חוסמת , לעוד שורש עמוק יותר, לעוד רגש מדוייק יותר, לחווית "אני" עמוקה יותר. ואז שוב לעוד בירור נוסף, לגילוי וחיבור וכן הלאה.. חווית חיים.

אנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו בחוויה הזו של עץ החיים.

בברכה,
מכון "דמיון נובע"

דילוג לתוכן